A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

Munkagép Monitor

Munkagépek több oldalról

facebook youtube rss

Fogaskerék-szivattyú működése

         A szivattyúk a mozgási energiát alakítják hidraulikus energiává. A hidraulikus berendezésekben elterjedt fogaskerék-szivattyú felépítése egyszerű, működése megbízható. Gyártása, javítása gyors, és költséghatékony.


Főbb elemei:

Fogáskerékpár (1), csapágyház (2), szivattyúház (3), első házfedél (4.2), hátsó házfedél (4.1), tengelytömítés, biztosítással (5), csapágyak (6), axiális tömítés (7). (a/101 ábra)

(a/101 ábra) Fogaskerék-szivattyú főbb elemei.

A szivattyúház részei készülhetnek különböző anyagokból, Pl.: alumínium és öntöttvasból.
A tengelyek fogszáma jelentősen befolyásolja a nyomásingadozást és a működési zajt. Nagyobb számú fogazással egyenletesebb a rendszer működése. A csapágyak és a tömítések kopása cserével javítható, meghibásodásuk zajjal, és olajfolyással jár.

(a/102 ábra) Fogaskerék- szivattyú működési elv.

Működési elv:

Az egyik tengelyt megforgatva a folyadék a fogak közti résekben a ház fala mentén jut el a szívóoldalról a nyomóoldalra. (a/102-es ábrán a nyilak jelzik) A szívóhatást eredményező nyomáscsökkenést a szívótérben a fogak között létrejövő egyre nagyobb tér eredményezi. A nyomótérben a fogak ismét egymásba kapaszkodnak, így egyre kisebb lesz a tér, ez eredményezi a nyomásnövekedést, mely a nyomócsőbe kényszeríti a folyadékot.

Kiszorítási térfogat, az a mennyiség, amit a szivattyú egy körbefordulás alatt szállít (cm3/fordulat). A teljesítményét viszont jellemzően (liter/percben) adják meg. A pontos kiválasztáshoz meg kell adni a szállítási mennyiség mellett egy nyomásértéket PL.: 56 liter/perc 230Bar

A szivattyú kialakítása függ a meghajtásától is. A megfeszített ékszíjjal hajtott szivattyúkba, elő csapágyak találhatók, a feszítési erő alátámasztása érdekében. (a/103 ábra) Ezekre nincs szükség, ha a meghajtás nem jár keresztirányú (radiális) feszítéssel. A hajtótengely kialakítása bordázott vagy ékes kivitelben használatos, függően a felszerelés igényeitől.

                                               (a/103 ábra) Elő csapágyazott fogaskerék-szivattyú

A fordulatszámot meghatározó tényezők:

  1. Folyadék viszkozitása: A szívóoldalon üzem közben nem szabad, a minimum alá esnie a nyomásnak. Kis időre, különösen hidegindításkor létrejöhetnek ennél kisebb nyomásértékek is, ilyenkor kerülni kell a magas fordulatszámokat.
  2. Szivattyúkialakítás: Egy bizonyos fordulatszám fölött nem elegendő az idő arra, hogy a fogak közé elegendő mennyiségű folyadék jusson, ill. kipréselődjön.
  3. Tengelycsapágyazás: A magas fordulat mellett a nagyon alacsony is káros lehet, ha nincs megfelelő kenés nagy nyomásnál.

Hőmérsékleti tényezők:

  1. -40°C - 80°C közötti hőmérséklet a legáltalánosabb, egyéb esetben a tömítettség függ tőle, károsodás is lehetséges.
  2. Alacsony hőmérsékleten illetve a közeg nagy viszkozitásánál szívási problémák lépnek fel, mely üzemkimaradáshoz vezethet.
  3. Magas hőmérsékleten a folyadék veszít a viszkozitásából, ez hatásfokcsökkenést eredményez. Ez lehet akkora is, hogy a szivattyú már nem lesz képes elegendő folyadékáramot biztosítani

 Kiválasztása és üzembe helyezés:

  1. A meghajtás, és rögzítés előírásai szerint stabilan felszerelhető legyen!
  2. A rendszer ellenállása (szelepek, szűrők, csövek, hajlítások) csökkenti a szállítási teljesítményt!
  3. A rendszerben használatos folyadékkal határértékeken belül üzemeltethető legyen!
  4. Mindenfajta szennyeződéstől tisztítsuk meg a csővezetékeket!
  5. Ellenőrizzük a forgásirányt!
  6. Beépítés előtt töltsük fel a szivattyút hidraulikus folyadékkal!
  7. Az első üzembe helyezés előtt légteleníteni kell az egész hidraulikus rendszert!
  8. Műszaki paramétereket, különösen az üzemi fordulatszámot, nyomást, szívócsői nyomásesést figyelembe kell venni!

Ikerszivattyúnak nevezik azokat a sorba építhető egységeket, ami egy meghajtó pontra vannak felszerelve, és egymás hátsó házfedéléhez vannak csatlakozatva. A második az első, a harmadik az előtte lévőről kapja a hajtást. Előnye a könnyű szerelhetőség, kis beépítési hely, állandó közös hajtás, de különböző áramlási sebesség és nyomás.

PL.: állandó készenlétre van szükség a kormányzáshoz, a gémmozgatáshoz és a kihelyezett hidraulika működéséhez, de mégsem álladó a szállítás, és az üzemi nyomás. Nem kell mindig kormányozni, a kihelyezett kör sem folyamatos üzemmel dolgozik, de szükség esetén rendelkezésre áll, az önálló szállítási mennyiség. (a/104 ábra)