Fogaskerék-szivattyú működése
A szivattyúk a mozgási energiát alakítják hidraulikus energiává. A hidraulikus berendezésekben elterjedt fogaskerék-szivattyú felépítése egyszerű, működése megbízható. Gyártása, javítása gyors, és költséghatékony.
Főbb elemei:
Fogáskerékpár (1), csapágyház (2), szivattyúház (3), első házfedél (4.2), hátsó házfedél (4.1), tengelytömítés, biztosítással (5), csapágyak (6), axiális tömítés (7). (a/101 ábra)
(a/101 ábra) Fogaskerék-szivattyú főbb elemei.
A szivattyúház részei készülhetnek különböző anyagokból, Pl.: alumínium és öntöttvasból.
A tengelyek fogszáma jelentősen befolyásolja a nyomásingadozást és a működési zajt. Nagyobb számú fogazással egyenletesebb a rendszer működése. A csapágyak és a tömítések kopása cserével javítható, meghibásodásuk zajjal, és olajfolyással jár.
(a/102 ábra) Fogaskerék- szivattyú működési elv.
Működési elv:
Az egyik tengelyt megforgatva a folyadék a fogak közti résekben a ház fala mentén jut el a szívóoldalról a nyomóoldalra. (a/102-es ábrán a nyilak jelzik) A szívóhatást eredményező nyomáscsökkenést a szívótérben a fogak között létrejövő egyre nagyobb tér eredményezi. A nyomótérben a fogak ismét egymásba kapaszkodnak, így egyre kisebb lesz a tér, ez eredményezi a nyomásnövekedést, mely a nyomócsőbe kényszeríti a folyadékot.
Kiszorítási térfogat, az a mennyiség, amit a szivattyú egy körbefordulás alatt szállít (cm3/fordulat). A teljesítményét viszont jellemzően (liter/percben) adják meg. A pontos kiválasztáshoz meg kell adni a szállítási mennyiség mellett egy nyomásértéket PL.: 56 liter/perc 230Bar
A szivattyú kialakítása függ a meghajtásától is. A megfeszített ékszíjjal hajtott szivattyúkba, elő csapágyak találhatók, a feszítési erő alátámasztása érdekében. (a/103 ábra) Ezekre nincs szükség, ha a meghajtás nem jár keresztirányú (radiális) feszítéssel. A hajtótengely kialakítása bordázott vagy ékes kivitelben használatos, függően a felszerelés igényeitől.
(a/103 ábra) Elő csapágyazott fogaskerék-szivattyú
A fordulatszámot meghatározó tényezők:
- Folyadék viszkozitása: A szívóoldalon üzem közben nem szabad, a minimum alá esnie a nyomásnak. Kis időre, különösen hidegindításkor létrejöhetnek ennél kisebb nyomásértékek is, ilyenkor kerülni kell a magas fordulatszámokat.
- Szivattyúkialakítás: Egy bizonyos fordulatszám fölött nem elegendő az idő arra, hogy a fogak közé elegendő mennyiségű folyadék jusson, ill. kipréselődjön.
- Tengelycsapágyazás: A magas fordulat mellett a nagyon alacsony is káros lehet, ha nincs megfelelő kenés nagy nyomásnál.
Hőmérsékleti tényezők:
- -40°C - 80°C közötti hőmérséklet a legáltalánosabb, egyéb esetben a tömítettség függ tőle, károsodás is lehetséges.
- Alacsony hőmérsékleten illetve a közeg nagy viszkozitásánál szívási problémák lépnek fel, mely üzemkimaradáshoz vezethet.
- Magas hőmérsékleten a folyadék veszít a viszkozitásából, ez hatásfokcsökkenést eredményez. Ez lehet akkora is, hogy a szivattyú már nem lesz képes elegendő folyadékáramot biztosítani
Kiválasztása és üzembe helyezés:
- A meghajtás, és rögzítés előírásai szerint stabilan felszerelhető legyen!
- A rendszer ellenállása (szelepek, szűrők, csövek, hajlítások) csökkenti a szállítási teljesítményt!
- A rendszerben használatos folyadékkal határértékeken belül üzemeltethető legyen!
- Mindenfajta szennyeződéstől tisztítsuk meg a csővezetékeket!
- Ellenőrizzük a forgásirányt!
- Beépítés előtt töltsük fel a szivattyút hidraulikus folyadékkal!
- Az első üzembe helyezés előtt légteleníteni kell az egész hidraulikus rendszert!
- Műszaki paramétereket, különösen az üzemi fordulatszámot, nyomást, szívócsői nyomásesést figyelembe kell venni!
Ikerszivattyúnak nevezik azokat a sorba építhető egységeket, ami egy meghajtó pontra vannak felszerelve, és egymás hátsó házfedéléhez vannak csatlakozatva. A második az első, a harmadik az előtte lévőről kapja a hajtást. Előnye a könnyű szerelhetőség, kis beépítési hely, állandó közös hajtás, de különböző áramlási sebesség és nyomás.
PL.: állandó készenlétre van szükség a kormányzáshoz, a gémmozgatáshoz és a kihelyezett hidraulika működéséhez, de mégsem álladó a szállítás, és az üzemi nyomás. Nem kell mindig kormányozni, a kihelyezett kör sem folyamatos üzemmel dolgozik, de szükség esetén rendelkezésre áll, az önálló szállítási mennyiség. (a/104 ábra)
Aktualitások
Akciós kanálkörmök
Akciósan vásárolhat tartós, kanálkörmöt rakodókhoz, kotrókhoz. JCB, CATERPILLAR, KOMATSU, NEW HOLLAND, CASE, FIAT-KOBELCO Körömcsavarok, ekecsavarok, anyák, vágóélekhez, dózerekhez.
500HB keménységű vágóélek még ma!
A legjobb minőségű 1 és 2 élű vágóélek.
500HB keménységgel, méretre vágva, igény esetén fúrva és süllyesztve.
Minden géptípusra egyedi gyártással.
Okada 1500 AKCIÓ!!!
Japán 1024Kg-os hidraulikus bontókalapács 2 év garanciával. kedvezményes áron a készlet erejéig
Alumínium rámpák 11t-ig
Kiváló minőségű alumínium rámpák akciós áron CE. minősítéssel, a készlet erejéig.