Kompaktrakodók üzemeltetéséről általánosan
A GÉP ÜZEMELTETÉSE
A munkaterület átvizsgálása
A munka megkezdése előtt ellenőrizzük a munkaterületet biztonsági szempontból. Derítsük fel a szakadékokat, vagy az egyenetlen, járhatatlan helyeket. A föld alatti vezetékek helyét azonosítsuk be, és jelöljük ki (gáz, elektromos vezeték, víz, csatorna, öntözőcsövek, stb.) Távolítsuk el az olyan tárgyakat vagy építőanyagot, amelyek károsíthatják a rakodógépet, vagy személyi sérülést okozhatnak.
A munka megkezdése előtt mindig ellenőrizzük a talajviszonyokat:
• Vizsgáljuk meg az esetleges behajlásra, csuszamlásra, vagy süppedésre utaló jeleket.
• Ismerjük fel azokat az időjárási tényezőket is, amelyek hatással lehetnek a talaj stabilitására.
• Emelkedőn történő munkavégzés esetén ellenőrizzük a kerekek megfelelő tapadását is.
Alapvető kezelési utasítás
A rakodógép működtetése előtt mindig melegítsük be a motort és a hidraulikus rendszert. Ha a gépet meleg motorral és kisebb terheléssel üzemeltetjük, akkor az hosszabb élettartamú lesz.
A maximális motorteljesítmény érdekében a gépet teljes gáz állásban működtessük. A rakodó kormánykarjait csak kissé mozgassuk, hogy a gép lassan mozogjon. Az új kezelő a rakodó használatát nyílt terepen, bámészkodók nélkül gyakorolja. Addig gyakorlatozzon, amíg a gép kezelését a munkaterület minden részén hatékonyan és biztonságosan el nem sajátította.
A gép üzemeltetése meredek partfal, vagy víz közelében
A rakodógépet tartsuk a lehető legtávolabb a peremtől, és a kerekek nyomvonala legyen merőleges a szegélyvonalra, hogy annak leomlása esetén hátra tudjunk tolatni a szegélytől. Azonnal tolassunk hátra a géppel, ha bármilyen jel mutatkozik arra, hogy a szegély, vagy partfal instabillá válna.
FIGYELEM!
A GÉP FELBORULÁSA, VAGY ÁTFORDULÁSA SÚLYOS SÉRÜLÉST, VAGY HALÁLOS BALESETET OKOZHAT!
• Tartsuk az emelőkarokat olyan alacsonyan, amennyire csak lehet.
• Soha ne közlekedjünk vagy kanyarodjunk felemelt emelőkarokkal!
• Lehetőleg csak sík talajon forduljunk!
Kanyarodás előtt lassítsunk le!
• Az emelkedőn csak lefelé vagy felfelé haladjunk, ne pedig keresztben!
• Mindig a gép terhelt vége álljon az emelkedőnekfelfelé.
• Ne terheljük túl a gépet!
• Ellenőrizzük a megfelelő kerék tapadást!
Haladás közúton
Ha a gépet közúton vagy autópályán üzemeltetjük, mindig tartsuk be a helyi előírásokat. Például: szükséges lehet a lassú jármű jelölés, vagy kötelező lehet az irányjelző használata. Mindig tartsuk be a helyi előírásokat.
A gép üzemeltetése tele rakodókanállal
Tele kanállal az emelkedőn ill. lejtőn haladva mindig a gép súlyosabb része álljon felfelé és a kanalat éppen csak annyira emeljük fel, amennyire az a talajviszonyok miatt szükséges.
A gép üzemeltetése üres kanállal
Üres kanállal szintén úgy haladjunk a lejtőn vagy emelkedőn, hogy a gép nehezebb vége nézzen felfelé. A kanalat éppen csak annyira emeljük fel, amennyire az a talajviszonyok miatt szükséges.
A kanál megtöltése és kiürítése
Az árok visszatöltése
Engedjük le teljesen az emelőkarokat . Billentsük előre a rakodókanalat amíg a kanál vágóéle a talajra nem kerül. Lassan haladjunk bele a kanállal az anyagba. Amint a rakodókanál megtelt, billentsük vissza teljesen a rakodókanalat. Tolassunk hátra az anyagtól.
FIGYELEM!
Lehetőleg csak sima, vízszintes felületen rakodjunk, ürítsünk és forduljunk! Ne lépjük túl a fülkében lévő terhelési táblázatban megengedett üzemi teherbírást! Az óvórendszabályok figyelmen kívül hagyása a gép felbillenését vagy felborulását okozhatja, ami személyi sérüléshez vagy halálos balesethez vezethet!
A kanál ürítése
Tartsuk a kanalat alacsonyan, miközben a kiürítés helyére haladunk a géppel! Emeljük fel az emelőkarokat . Tartsuk szintben a kanalat, miközben felemeljük az emelőkarokat, hogy a kanálból ne hulljon hátra az anyag az emeléskor! Haladjunk lassan előre, amíg a kanál a teherautó vagy tartály fölé kerül. Előre billentéssel ürítsük ki a rakodókanalat.
Ha a felrakott anyag a teherautó vagy tartály közelebbi szélére hull, a rakodókanál billentés segítségével terítsük szét az anyagot egyenletesen a szállítójárművön, vagy a tartályban.
FIGYELEM!
Soha ne billentsük ki a kanalat olyan akadály felett - például oszlop - amely így bekerülhet a kezelőfülkébe! A gép ilyenkor előre billenhet, ami könnyen sérülést vagy halálos balesetet okozhat.
Talaj simítás az úszó állás használatával
Állítsuk az emelőkart úszó állásba a rakodógép vezérlésétől függően. Billentsük előre a rakodókanalat a kanál vágóél helyzetének megváltoztatása érdekében. Minél előrébb döntjük a kanalat, annál nagyobb a nyomóerő a kanál vágóélén, és annál több laza anyagot képes mozgatni a gép. A laza anyag simítását hátramenetben végezzük.
FONTOS!
Ha az emelőkar úszó állásban van, soha ne haladjunk előremenetben!
Gödör kiásása illetve visszatöltése
Ásási műveletek
Engedjük le teljesen az emelőkarokat. Helyezzük a kanál vágóélét a talajra. Haladjunk lassan előre és billentsük előre a kanalat , amíg bele nem mélyed a talajba. Billentsük vissza kissé a kanalat a vonóerő növelése és az egyenletes ásási mélység megtartása érdekében.
Haladjunk előre addig, amíg a kanál meg nem telik. A talaj keménységének megfelelően emeljük, vagy süllyesszük a kanál vágóélt miközben lassan haladunk előre. Amint a rakodókanál megtelt, billentsük vissza teljesen a rakodókanalat.
Az árok visszatöltése
Engedjük le az emelőkarokat, és tegyük le a kanál vágóélt a talajra. Haladjunk előre a gödör széléig, és toljuk bele az anyagot. Billentsük előre a rakodókanalat, amikor a kanál túlhaladt a gödör szélén. Szükség esetén emeljük fel az emelőkarokat a kanál kiürítéséhez.
A RAKODÓGÉP VONTATÁSA
Eljárás
A rakodógép olyan kivitelű, hogy vontatása nem ajánlott.
• A rakodógép szállítójárművön szállítható.
• A rakodógép a kerekein rövid távon elcsúsztatható szerviz céljából (PÉLDÁUL: Felvontatás a szállítójárműre) anélkül, hogy a hidrosztatikus rendszer károsodna. (Ekkor a kerekek nem forognak.) Ezért egy kis kopás tapasztalható a gumiabroncsokon, amikor a gépet vonszoljuk. A vontatólánc (vagy vontatókötél) húzószilárdsága a rakodógép súlyának legalább másfélszerese legyen!
A RAKODÓGÉP MEGEMELÉSE
Egypontos emelőkeret
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
• Az emelés megkezdése előtt ellenőrizzük az egypontos emelőkeret és a kezelőfülke rögzítését!
• A kezelőfülke mellső rögzítését a vonatkozó utasítás szerint szereljük össze.
• A gép felemelésekor sem a fülkében, sem a gép körül öt méteres körzetben nem tartózkodhatnak személyek!
A gép az egypontos emelőkerettel is megemelhető, melynek segítségével a rakodógép úgy emelhető fel, hogy az nem befolyásolja a kezelőfülke ROPS (átforduláskor védő) és FOPS (leeső tárgyak ellen védő) szerkezetét.
Csatlakoztassuk az emelőgépet az emelőszemhez.
MEGJEGYZÉS: Ügyeljünk, hogy az emelő berendezés mérete és teherbírása legyen megfelelő a rakodógép súlyához.
Négypontos emelés
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
• Az emelés megkezdése előtt ellenőrizzük a négypontos kötöző kötelet.
• A gép felemelésekor sem a fülkében, sem a gép körül öt méteres körzetben nem tartózkodhatnak személyek!
A gép a négypontos kötöző kötéllel is megemelhető.
MEGJEGYZÉS: A rakodógépet a lehető legvízszintesebb helyzetben kell megemelni; de semmi esetre sem szabad jobban megdönteti a függő rakodógépet, mint a hátsó terepszöge amelyet a műszaki adatok határoznak meg.
Az emelőköteleket vagy a láncokat akasszuk be az emelőszemekbe.
MEGJEGYZÉS: A függesztő kötelek, vagy láncok ne érjenek hozzá a vezetőfülkéhez, vagy emelőkarokhoz a gép károsodásának megelőzése érdekében.
MEGJEGYZÉS: A mellső és hátsó függesztő kötelek, vagy láncok lehetnek azonos hosszúságúak, vagy eltérőek is, az emelendő rakodógép kialakításától függően. Ha a gép a megengedett terepszögnél erősebben billen, akkor a kötöző kötelek, vagy láncok hosszát megfelelően kell beállítani, hogy elkerüljük ezt a helyzetet.
MEGJEGYZÉS: Ügyeljünk, hogy az emelő berendezés mérete és teherbírása legyen megfelelő a rakodógép súlyához.
A GÉP SZÁLLÍTÁSA TRÉLEREN ILL. SÍKPLATÓS SZÁLLÍTÓJÁRMŰVÖN
Fel- és lerakodás
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN: A szállítójárműre történő felhelyezéshez megfelelően kialakított és kellő szilárdságú felhajtó rámpa szükséges. A fából készült felhajtó rámpák eltörhetnek és személyi sérülést okozhatnak! Arra is ügyeljünk, hogy a szállítójármű, illetve vontató mérete és teherbírása megfelelő legyen a rakodógéphez!
Az üres kanalas, vagy szerelék nélküli rakodógéppel tolatva kell felhaladni a szállítójárműre. A tréler hátsó részét ki kell ékelni, illetve alá kell támasztani a rakodógép felhaladásakor vagy levételekor, hogy a pótkocsi eleje ne emelkedhessen fel!
A gép rögzítése a szállítójárművön
A rakodógépet a meghatározott eljárás szerint rögzítsük a szállítójárművön, hogy a gép a hirtelen fékezés vagy az emelkedőkön történő haladás során se mozdulhasson el.
1. Engedjük le a kanalat vagy a szereléket a padozatra.
2. Állítsuk le a motort.
3. Működtessük a rögzítőféket.
4. Szereljük fel a láncokat a gép mellső és hátsó lekötési pontjaihoz.
5. Erősítsük a lánc mindkét végét a szállító járműhöz.
6. Használjunk láncszorítót a láncok megfeszítésére!
KARBANTARTÁSI TERV
Karbantartási intervallumok
A karbantartási munkálatokat rendszeres időközönként kell végrehajtani. Ennek elmulasztása túlzott kopáshoz és korai meghibásodásokhoz vezet. A karbantartási terv iránymutatást ad a rakodógép megfelelő karbantartása érdekében.
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
A gépkönyvben rögzített következő utasítások megismerése igen fontos a gép üzemeltetése, javítása vagy karbantartása előtt.
Tanulmányozzuk és értsük meg a gépen lévő feliratokat (matricákat), a Kezelési és karbantartási utasítást és a Kezelői Kézikönyvet. Minden esetben kövessük a kézikönyvek utasításait és tartsuk be a figyelmeztetéseket, amikor javítást, beállítást vagy karbantartást végzünk! A javítások, beállítások vagy a szervizelés során be kell tartani az útmutató figyelmeztetéseit és utasításait. A vezető képzetlensége, vagy az utasítások figyelmen kívül hagyása súlyos sérülést vagy halálos balesetet okozhat!
Tájékoztató az általános karbantartási előírásokról ( a gép gyártmányától és típusától eltérhet, minden esetben olvassa el a géphez kapott tájékoztatót)
Ellenőrzések 10 üzemóránként (a rakodógép beindítása előtt)
• Motorolaj és olajszűrő - Az olajszint ellenőrzése, szükség szerint utántöltés.
• Motor légszűrő és légszívó rendszer - A kijelző panel ellenőrzése. Karbantartás csak szükség esetén! Ellenőrizzük szivárgás vagy sérülés szempontjából!
• Motor hűtőrendszer - Tisztítsuk le a szennyeződéseket a hűtőről, a hidraulika olajhűtőről, a klíma kondenzátorról (ha van), és a hátsó rácsról. HIDEGEN ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és szükség szerint töltsük fel bekevert hűtőfolyadékkal.
• Üzemanyagszűrő - Engedjük le a kondenzvizet.
• Emelőkarok, emelőkar rudazat, gyorscserélő, forgócsapok, ékek - Kenjük meg ezeket többcélú, lítiumbázisú kenőzsírral.
• Biztonsági öv, biztonsági öv visszacsévélő szerkezet, ülésrúd, vezérlési reteszelések – Ellenőrizzük biztonsági öv állapotát. Szükség szerint tisztítsuk meg vagy cseréljük le a biztonsági öv visszacsévélő szerkezeteket. Ellenőrizzük az ülésrúd és a vezérlés reteszelések helyes működését. A mozgó részek közül tisztítsuk ki a szennyeződést.
• Mellső kürt - Ellenőrizzük a megfelelő működését.
• Gumiabroncsok - Ellenőrizzük a gumiabroncsok esetleges sérülését és a megfelelő levegőnyomást. A gumiabroncsokat az abroncs oldalán található MAXIMÁLIS nyomásértékre fújjuk fel. • Vezetőfülke - Ellenőrizzük a rögzítő csavarokat, alátéteket és anyákat. Ellenőrizzük a fülke állapotát.
• Műszerek és visszajelző lámpák - Ellenőrizzük, hogy az összes műszer és visszajelző lámpa megfelelően működik-e.
• Kerékanyák - Az első 30 üzemóra során 10 óránként, vagy naponta ellenőrizzük, később az előírás szerinti időközönként. Ellenőrizzük a kerékanyák szorosságát és húzzuk meg az előírt nyomatékkal!
• Biztonsági jelzések, és biztonsági fellépők - Ellenőrizzük, hogy a feliratok (matricák) és a biztonsági lépcsők nem sérültek-e. Cseréljük ki a sérült vagy elhasználódott jelzéseket vagy biztonsági járólemezeket.
• Hidraulika olaj - Ellenőrizzük az olajszintet, szükség esetén töltsük fel.
• Fűtés és klímaberendezés szűrők (ha van) - Tisztítsuk ki, vagy cseréljük ki, szükség szerint.
Karbantartás 50 üzemóránként
• Hidraulika tömlők és csővezetékek - Ellenőrizzük ezek sérülését és szivárgását. Szükség szerint javítsuk, illetve cseréljük az alkatrészeket.
• Véghajtómű (láncszekrény) - Ellenőrizzük az olajszintet és szükség esetén töltsük fel.
• Rögzítő fék, lábpedálok, kézikarok, kormánykarok vagy joystick karok - Ellenőrizzük ezek megfelelő működését. Szükség szerint javítsuk vagy állítsuk be.
• Kerékanyák - Ellenőrizzük a kerékanyák szorosságát és húzzuk meg az előírt nyomatékkal.
• Motor / Hidrosztatika meghajtó szíj - Először az első 50 üzemóra után hajtsuk végre, majd a terv szerint. Kopás és sérülés szempontjából vizsgáljuk meg. Állítsuk be, vagy cseréljük szükség szerint.
• Motorolaj és olajszűrő - Először az első 50 üzemóra után hajtsuk végre, majd a terv szerint. Cseréljük ki az olajat és az olajszűrőt.
Karbantartás 100 üzemóránként
• Szikrafogós kipufogó - A szikrakamra kiürítése.
• Akkumulátor - Ellenőrizzük a kábeleket, csatlakozásokat és az elektrolit szintjét; szükség szerint töltsük fel desztillált vízzel.
• Motorolaj és olajszűrő - Nehéz körülmények között történő üzemeltetésnél 100 üzemóránként hajtsuk végre. Cseréljük ki az olajat és az olajszűrőt.
Karbantartás 250 üzemóránként, vagy évente
• Üzemanyagszűrő - Cseréljük ki a szűrőt.
• Motor / hidraulika meghajtó szíj - Kopás és sérülés ellenőrzése. Állítsuk be, vagy cseréljük szükség szerint.
• Hajtószíjak (generátor, klíma kompresszor, vízszivattyú) - Ellenőrizzük ezek állapotát. Szükség szerint cseréljük.
• Motorolaj és olajszűrő - Cseréljük le a motorolajat és a szűrőt.
Karbantartás 500 üzemóránként, vagy évente
• Hidraulika vonali szűrő, hidraulika olajtartály szellőző szűrő - Cseréljük ki a hidraulika vonali szűrőt és a szellőző szűrőt .
Karbantartás 1000 üzemóránként, vagy évente
• Hidraulika / Hidrosztatika szűrő - Cseréljük ki a hidraulika / hidrosztatika szűrőt.
• Hidraulika olajtartály - Cseréljük ki a hidraulika olajat.
• Véghajtómű (láncszekrény) - Cseréljük ki az olajat.
• Motor szelepek - Állítsuk be a motor szelephézagokat.
Karbantartás kétévente
• Hűtőfolyadék - Cseréljük ki a hűtőfolyadékot.
A karbantartási napló
A rendszeresen elvégzett karbantartás alapvető fontosságú a gép folyamatos működéséhez és üzembiztonságához. A gép várható élettartama is a megfelelő és lelkiismeretes karbantartástól és ápolástól függ. A karbantartási napló a következő információkat tartalmazhatja:
• A gyártó garanciális feltételei
• A kiterjesztett garancia feltételei
• Általános alkatrész irányelvek
• Általános információk
• Első szerviz
• Tervezett karbantartások
• A gép azonosítása
• Hivatalos azonosítás
• A kenő- és üzemanyagok táblázata
• A szerviz alkatrészek jegyzéke
ÜZEMANYAG RENDSZER
Csak tiszta, jó minőségű 2-D fokozatú (nyári) vagy 1-D (téli) fokozatú gázolajat használjunk. A következő ajánlott keverési irányelv megakadályozza az üzemanyag hidegben történő paraffinosodását:
Jellemzően a gépekben alacsony kéntartalmú dízel üzemanyagot kell használni. Az alacsony kéntartalom maximálisan 500 mg/kg (500 ppm) ként jelent. Vannak gépek, ahol nagyon alacsony kéntartalmú üzemanyag is használható. A nagyon alacsony kéntartalom maximálisan 15 mg/kg (15 ppm) ként jelent.
Egyes gépekben biodízellel kevert üzemanyag is használható. A biodízellel kevert üzemanyag
maximálisan 5% biodízelt tartalmazhat az alacsony, vagy a nagyon alacsony kéntartalmú, kőolaj alapú dízel üzemanyaghoz keverve. Ezt a biodízelt rendszerint B5 jelű kevert üzemanyagként árulják. A B5 jelű üzemanyag feleljen meg az ASTM D975 (USA szabvány) vagy az EN590 (EU szabvány) előírásainak. A biodízellel kevert üzemanyag. A biodízel üzemanyag-keveréknek egyedi jellegzetességei vannak, amelyeket meg kell fontolni a használat előtt:
• A hideg időben az üzemanyagrendszer alkatrészei eldugulhatnak, és nehézzé válhat az indítás.
• A biodízel üzemanyag-keverék kitűnő táptalajt nyújt a mikroorganizmusok elszaporodásához és a rendszer elszennyeződéséhez, ami korróziót, vagy az üzemanyagrendszer eltömődését okozhatja.
• A biodízellel kevert üzemanyag alkalmazása az üzemanyagrendszer elemeinek olyan idő előtti meghibásodását okozhatja, mint: eltömődött üzemanyag szűrő és károsodó üzemanyag vezeték.
• Rövidebb karbantartási intervallumok lehetnek szükségesek, például: az üzemanyag rendszer tisztítása, és az üzemanyag szűrők és üzemanyag vezetékek cseréje.
• Az öt százaléknál több biodízelt tartalmazó biodízel üzemanyag-keverékek használata negatív hatással lehet a motor élettartamára, károsíthatja a tömlőket, csővezetékeket, porlasztókat, befecskendező szivattyút, és a tömítéseket.
Tartsuk be a következő utasításokat, ha biodízel üzemanyagot használunk:
• Biztosítsuk, hogy az üzemanyag tartály a lehetőség szerint mindig tele legyen, hogy megelőzzük a nedvesség (víz) kicsapódását az üzemanyagtartályban.
• Ügyeljünk, hogy a tanksapka legyen szorosan zárva.
• A biodízel üzemanyag-keverék könnyen tönkreteheti a festett felületeket; azonnal távolítsuk el a kiömlött üzemanyagot a festett alkatrészekről.
• Az üzemanyag szűrőből naponta engedjük le a vizet a gép használata előtt.
• Soha ne haladjuk meg az olajcserére előírt időtartamot. A meghosszabbított olajcsere időköz motorkárosodással járhat.
• A jármű hosszú idejű tárolása előtt engedjük le az üzemanyag tartályt, töltsük fel biodízel-mentes gázolajjal, öntsünk hozzá üzemanyag-stabilizáló adalékot, és legalább 30 percig járassuk így a motort.
MEGJEGYZÉS: A biodízel üzemanyag hosszú távú stabilitása nem biztosított, ezért azt nem szabad 3 hónapnál hosszabb ideig a járműben hagyni.
Aktualitások
Construma 2017 kiállítás INGYENES BELÉPŐ!
Tekintse meg a kiállított gépeinket a Construma kiállításon a C pavilon: 2A standján, 2017 április 5 - 9 között. Vásároljon akciós áron a kiállítás ideje alatt.
OKADA - MADE IN JAPAN
Az OKADA a világ egyik vezető bontóeszköz gyártó vállalatává vált 1938-as alapítása óta. Az eltelt időszak alatt a legfontosabb cél a vevői megelégedettség volt, ennek köszönhető, hogy mára az OKADA a „Bontás mestere” lett.
Építőipari gép és adapter készletkisöprés!
Bontókalapácsok, Roppantó ollók, pulverizerek, Gumihevederek, járószerkezeti alkatrészek, gumiabroncsok, felnik, kerékagyak, kerékcsonkok. MultiOne rakodógépek, seprőgépek, trágyavillák, körmös nyitható kanalak, raklapvillák.
BOBCAT Bontókalapács tüske akció
Kiemelkedő minőségű kalapácstüskék hegyes hegy kialakítással.
BOBCAT HB880 59 000+áfa kedvezményes áron
BOBCAT HB980 71 000+áfa kedvezményes áron