Kompaktrakodók üzemeltetéséről általánosan
A GÉP ÜZEMELTETÉSE
A munkaterület átvizsgálása
A munka megkezdése előtt ellenőrizzük a munkaterületet biztonsági szempontból. Derítsük fel a szakadékokat, vagy az egyenetlen, járhatatlan helyeket. A föld alatti vezetékek helyét azonosítsuk be, és jelöljük ki (gáz, elektromos vezeték, víz, csatorna, öntözőcsövek, stb.) Távolítsuk el az olyan tárgyakat vagy építőanyagot, amelyek károsíthatják a rakodógépet, vagy személyi sérülést okozhatnak.
A munka megkezdése előtt mindig ellenőrizzük a talajviszonyokat:
• Vizsgáljuk meg az esetleges behajlásra, csuszamlásra, vagy süppedésre utaló jeleket.
• Ismerjük fel azokat az időjárási tényezőket is, amelyek hatással lehetnek a talaj stabilitására.
• Emelkedőn történő munkavégzés esetén ellenőrizzük a kerekek megfelelő tapadását is.
Alapvető kezelési utasítás
A rakodógép működtetése előtt mindig melegítsük be a motort és a hidraulikus rendszert. Ha a gépet meleg motorral és kisebb terheléssel üzemeltetjük, akkor az hosszabb élettartamú lesz.
A maximális motorteljesítmény érdekében a gépet teljes gáz állásban működtessük. A rakodó kormánykarjait csak kissé mozgassuk, hogy a gép lassan mozogjon. Az új kezelő a rakodó használatát nyílt terepen, bámészkodók nélkül gyakorolja. Addig gyakorlatozzon, amíg a gép kezelését a munkaterület minden részén hatékonyan és biztonságosan el nem sajátította.
A gép üzemeltetése meredek partfal, vagy víz közelében
A rakodógépet tartsuk a lehető legtávolabb a peremtől, és a kerekek nyomvonala legyen merőleges a szegélyvonalra, hogy annak leomlása esetén hátra tudjunk tolatni a szegélytől. Azonnal tolassunk hátra a géppel, ha bármilyen jel mutatkozik arra, hogy a szegély, vagy partfal instabillá válna.
FIGYELEM!
A GÉP FELBORULÁSA, VAGY ÁTFORDULÁSA SÚLYOS SÉRÜLÉST, VAGY HALÁLOS BALESETET OKOZHAT!
• Tartsuk az emelőkarokat olyan alacsonyan, amennyire csak lehet.
• Soha ne közlekedjünk vagy kanyarodjunk felemelt emelőkarokkal!
• Lehetőleg csak sík talajon forduljunk!
Kanyarodás előtt lassítsunk le!
• Az emelkedőn csak lefelé vagy felfelé haladjunk, ne pedig keresztben!
• Mindig a gép terhelt vége álljon az emelkedőnekfelfelé.
• Ne terheljük túl a gépet!
• Ellenőrizzük a megfelelő kerék tapadást!
Haladás közúton
Ha a gépet közúton vagy autópályán üzemeltetjük, mindig tartsuk be a helyi előírásokat. Például: szükséges lehet a lassú jármű jelölés, vagy kötelező lehet az irányjelző használata. Mindig tartsuk be a helyi előírásokat.
A gép üzemeltetése tele rakodókanállal
Tele kanállal az emelkedőn ill. lejtőn haladva mindig a gép súlyosabb része álljon felfelé és a kanalat éppen csak annyira emeljük fel, amennyire az a talajviszonyok miatt szükséges.
A gép üzemeltetése üres kanállal
Üres kanállal szintén úgy haladjunk a lejtőn vagy emelkedőn, hogy a gép nehezebb vége nézzen felfelé. A kanalat éppen csak annyira emeljük fel, amennyire az a talajviszonyok miatt szükséges.
A kanál megtöltése és kiürítése
Az árok visszatöltése
Engedjük le teljesen az emelőkarokat . Billentsük előre a rakodókanalat amíg a kanál vágóéle a talajra nem kerül. Lassan haladjunk bele a kanállal az anyagba. Amint a rakodókanál megtelt, billentsük vissza teljesen a rakodókanalat. Tolassunk hátra az anyagtól.
FIGYELEM!
Lehetőleg csak sima, vízszintes felületen rakodjunk, ürítsünk és forduljunk! Ne lépjük túl a fülkében lévő terhelési táblázatban megengedett üzemi teherbírást! Az óvórendszabályok figyelmen kívül hagyása a gép felbillenését vagy felborulását okozhatja, ami személyi sérüléshez vagy halálos balesethez vezethet!
A kanál ürítése
Tartsuk a kanalat alacsonyan, miközben a kiürítés helyére haladunk a géppel! Emeljük fel az emelőkarokat . Tartsuk szintben a kanalat, miközben felemeljük az emelőkarokat, hogy a kanálból ne hulljon hátra az anyag az emeléskor! Haladjunk lassan előre, amíg a kanál a teherautó vagy tartály fölé kerül. Előre billentéssel ürítsük ki a rakodókanalat.
Ha a felrakott anyag a teherautó vagy tartály közelebbi szélére hull, a rakodókanál billentés segítségével terítsük szét az anyagot egyenletesen a szállítójárművön, vagy a tartályban.
FIGYELEM!
Soha ne billentsük ki a kanalat olyan akadály felett - például oszlop - amely így bekerülhet a kezelőfülkébe! A gép ilyenkor előre billenhet, ami könnyen sérülést vagy halálos balesetet okozhat.
Talaj simítás az úszó állás használatával
Állítsuk az emelőkart úszó állásba a rakodógép vezérlésétől függően. Billentsük előre a rakodókanalat a kanál vágóél helyzetének megváltoztatása érdekében. Minél előrébb döntjük a kanalat, annál nagyobb a nyomóerő a kanál vágóélén, és annál több laza anyagot képes mozgatni a gép. A laza anyag simítását hátramenetben végezzük.
FONTOS!
Ha az emelőkar úszó állásban van, soha ne haladjunk előremenetben!
Gödör kiásása illetve visszatöltése
Ásási műveletek
Engedjük le teljesen az emelőkarokat. Helyezzük a kanál vágóélét a talajra. Haladjunk lassan előre és billentsük előre a kanalat , amíg bele nem mélyed a talajba. Billentsük vissza kissé a kanalat a vonóerő növelése és az egyenletes ásási mélység megtartása érdekében.
Haladjunk előre addig, amíg a kanál meg nem telik. A talaj keménységének megfelelően emeljük, vagy süllyesszük a kanál vágóélt miközben lassan haladunk előre. Amint a rakodókanál megtelt, billentsük vissza teljesen a rakodókanalat.
Az árok visszatöltése
Engedjük le az emelőkarokat, és tegyük le a kanál vágóélt a talajra. Haladjunk előre a gödör széléig, és toljuk bele az anyagot. Billentsük előre a rakodókanalat, amikor a kanál túlhaladt a gödör szélén. Szükség esetén emeljük fel az emelőkarokat a kanál kiürítéséhez.
A RAKODÓGÉP VONTATÁSA
Eljárás
A rakodógép olyan kivitelű, hogy vontatása nem ajánlott.
• A rakodógép szállítójárművön szállítható.
• A rakodógép a kerekein rövid távon elcsúsztatható szerviz céljából (PÉLDÁUL: Felvontatás a szállítójárműre) anélkül, hogy a hidrosztatikus rendszer károsodna. (Ekkor a kerekek nem forognak.) Ezért egy kis kopás tapasztalható a gumiabroncsokon, amikor a gépet vonszoljuk. A vontatólánc (vagy vontatókötél) húzószilárdsága a rakodógép súlyának legalább másfélszerese legyen!
A RAKODÓGÉP MEGEMELÉSE
Egypontos emelőkeret
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
• Az emelés megkezdése előtt ellenőrizzük az egypontos emelőkeret és a kezelőfülke rögzítését!
• A kezelőfülke mellső rögzítését a vonatkozó utasítás szerint szereljük össze.
• A gép felemelésekor sem a fülkében, sem a gép körül öt méteres körzetben nem tartózkodhatnak személyek!
A gép az egypontos emelőkerettel is megemelhető, melynek segítségével a rakodógép úgy emelhető fel, hogy az nem befolyásolja a kezelőfülke ROPS (átforduláskor védő) és FOPS (leeső tárgyak ellen védő) szerkezetét.
Csatlakoztassuk az emelőgépet az emelőszemhez.
MEGJEGYZÉS: Ügyeljünk, hogy az emelő berendezés mérete és teherbírása legyen megfelelő a rakodógép súlyához.
Négypontos emelés
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
• Az emelés megkezdése előtt ellenőrizzük a négypontos kötöző kötelet.
• A gép felemelésekor sem a fülkében, sem a gép körül öt méteres körzetben nem tartózkodhatnak személyek!
A gép a négypontos kötöző kötéllel is megemelhető.
MEGJEGYZÉS: A rakodógépet a lehető legvízszintesebb helyzetben kell megemelni; de semmi esetre sem szabad jobban megdönteti a függő rakodógépet, mint a hátsó terepszöge amelyet a műszaki adatok határoznak meg.
Az emelőköteleket vagy a láncokat akasszuk be az emelőszemekbe.
MEGJEGYZÉS: A függesztő kötelek, vagy láncok ne érjenek hozzá a vezetőfülkéhez, vagy emelőkarokhoz a gép károsodásának megelőzése érdekében.
MEGJEGYZÉS: A mellső és hátsó függesztő kötelek, vagy láncok lehetnek azonos hosszúságúak, vagy eltérőek is, az emelendő rakodógép kialakításától függően. Ha a gép a megengedett terepszögnél erősebben billen, akkor a kötöző kötelek, vagy láncok hosszát megfelelően kell beállítani, hogy elkerüljük ezt a helyzetet.
MEGJEGYZÉS: Ügyeljünk, hogy az emelő berendezés mérete és teherbírása legyen megfelelő a rakodógép súlyához.
A GÉP SZÁLLÍTÁSA TRÉLEREN ILL. SÍKPLATÓS SZÁLLÍTÓJÁRMŰVÖN
Fel- és lerakodás
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN: A szállítójárműre történő felhelyezéshez megfelelően kialakított és kellő szilárdságú felhajtó rámpa szükséges. A fából készült felhajtó rámpák eltörhetnek és személyi sérülést okozhatnak! Arra is ügyeljünk, hogy a szállítójármű, illetve vontató mérete és teherbírása megfelelő legyen a rakodógéphez!
Az üres kanalas, vagy szerelék nélküli rakodógéppel tolatva kell felhaladni a szállítójárműre. A tréler hátsó részét ki kell ékelni, illetve alá kell támasztani a rakodógép felhaladásakor vagy levételekor, hogy a pótkocsi eleje ne emelkedhessen fel!
A gép rögzítése a szállítójárművön
A rakodógépet a meghatározott eljárás szerint rögzítsük a szállítójárművön, hogy a gép a hirtelen fékezés vagy az emelkedőkön történő haladás során se mozdulhasson el.
1. Engedjük le a kanalat vagy a szereléket a padozatra.
2. Állítsuk le a motort.
3. Működtessük a rögzítőféket.
4. Szereljük fel a láncokat a gép mellső és hátsó lekötési pontjaihoz.
5. Erősítsük a lánc mindkét végét a szállító járműhöz.
6. Használjunk láncszorítót a láncok megfeszítésére!
KARBANTARTÁSI TERV
Karbantartási intervallumok
A karbantartási munkálatokat rendszeres időközönként kell végrehajtani. Ennek elmulasztása túlzott kopáshoz és korai meghibásodásokhoz vezet. A karbantartási terv iránymutatást ad a rakodógép megfelelő karbantartása érdekében.
FIGYELEM! A BALESETEK ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN:
A gépkönyvben rögzített következő utasítások megismerése igen fontos a gép üzemeltetése, javítása vagy karbantartása előtt.
Tanulmányozzuk és értsük meg a gépen lévő feliratokat (matricákat), a Kezelési és karbantartási utasítást és a Kezelői Kézikönyvet. Minden esetben kövessük a kézikönyvek utasításait és tartsuk be a figyelmeztetéseket, amikor javítást, beállítást vagy karbantartást végzünk! A javítások, beállítások vagy a szervizelés során be kell tartani az útmutató figyelmeztetéseit és utasításait. A vezető képzetlensége, vagy az utasítások figyelmen kívül hagyása súlyos sérülést vagy halálos balesetet okozhat!
Tájékoztató az általános karbantartási előírásokról ( a gép gyártmányától és típusától eltérhet, minden esetben olvassa el a géphez kapott tájékoztatót)
Ellenőrzések 10 üzemóránként (a rakodógép beindítása előtt)
• Motorolaj és olajszűrő - Az olajszint ellenőrzése, szükség szerint utántöltés.
• Motor légszűrő és légszívó rendszer - A kijelző panel ellenőrzése. Karbantartás csak szükség esetén! Ellenőrizzük szivárgás vagy sérülés szempontjából!
• Motor hűtőrendszer - Tisztítsuk le a szennyeződéseket a hűtőről, a hidraulika olajhűtőről, a klíma kondenzátorról (ha van), és a hátsó rácsról. HIDEGEN ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és szükség szerint töltsük fel bekevert hűtőfolyadékkal.
• Üzemanyagszűrő - Engedjük le a kondenzvizet.
• Emelőkarok, emelőkar rudazat, gyorscserélő, forgócsapok, ékek - Kenjük meg ezeket többcélú, lítiumbázisú kenőzsírral.
• Biztonsági öv, biztonsági öv visszacsévélő szerkezet, ülésrúd, vezérlési reteszelések – Ellenőrizzük biztonsági öv állapotát. Szükség szerint tisztítsuk meg vagy cseréljük le a biztonsági öv visszacsévélő szerkezeteket. Ellenőrizzük az ülésrúd és a vezérlés reteszelések helyes működését. A mozgó részek közül tisztítsuk ki a szennyeződést.
• Mellső kürt - Ellenőrizzük a megfelelő működését.
• Gumiabroncsok - Ellenőrizzük a gumiabroncsok esetleges sérülését és a megfelelő levegőnyomást. A gumiabroncsokat az abroncs oldalán található MAXIMÁLIS nyomásértékre fújjuk fel. • Vezetőfülke - Ellenőrizzük a rögzítő csavarokat, alátéteket és anyákat. Ellenőrizzük a fülke állapotát.
• Műszerek és visszajelző lámpák - Ellenőrizzük, hogy az összes műszer és visszajelző lámpa megfelelően működik-e.
• Kerékanyák - Az első 30 üzemóra során 10 óránként, vagy naponta ellenőrizzük, később az előírás szerinti időközönként. Ellenőrizzük a kerékanyák szorosságát és húzzuk meg az előírt nyomatékkal!
• Biztonsági jelzések, és biztonsági fellépők - Ellenőrizzük, hogy a feliratok (matricák) és a biztonsági lépcsők nem sérültek-e. Cseréljük ki a sérült vagy elhasználódott jelzéseket vagy biztonsági járólemezeket.
• Hidraulika olaj - Ellenőrizzük az olajszintet, szükség esetén töltsük fel.
• Fűtés és klímaberendezés szűrők (ha van) - Tisztítsuk ki, vagy cseréljük ki, szükség szerint.
Karbantartás 50 üzemóránként
• Hidraulika tömlők és csővezetékek - Ellenőrizzük ezek sérülését és szivárgását. Szükség szerint javítsuk, illetve cseréljük az alkatrészeket.
• Véghajtómű (láncszekrény) - Ellenőrizzük az olajszintet és szükség esetén töltsük fel.
• Rögzítő fék, lábpedálok, kézikarok, kormánykarok vagy joystick karok - Ellenőrizzük ezek megfelelő működését. Szükség szerint javítsuk vagy állítsuk be.
• Kerékanyák - Ellenőrizzük a kerékanyák szorosságát és húzzuk meg az előírt nyomatékkal.
• Motor / Hidrosztatika meghajtó szíj - Először az első 50 üzemóra után hajtsuk végre, majd a terv szerint. Kopás és sérülés szempontjából vizsgáljuk meg. Állítsuk be, vagy cseréljük szükség szerint.
• Motorolaj és olajszűrő - Először az első 50 üzemóra után hajtsuk végre, majd a terv szerint. Cseréljük ki az olajat és az olajszűrőt.
Karbantartás 100 üzemóránként
• Szikrafogós kipufogó - A szikrakamra kiürítése.
• Akkumulátor - Ellenőrizzük a kábeleket, csatlakozásokat és az elektrolit szintjét; szükség szerint töltsük fel desztillált vízzel.
• Motorolaj és olajszűrő - Nehéz körülmények között történő üzemeltetésnél 100 üzemóránként hajtsuk végre. Cseréljük ki az olajat és az olajszűrőt.
Karbantartás 250 üzemóránként, vagy évente
• Üzemanyagszűrő - Cseréljük ki a szűrőt.
• Motor / hidraulika meghajtó szíj - Kopás és sérülés ellenőrzése. Állítsuk be, vagy cseréljük szükség szerint.
• Hajtószíjak (generátor, klíma kompresszor, vízszivattyú) - Ellenőrizzük ezek állapotát. Szükség szerint cseréljük.
• Motorolaj és olajszűrő - Cseréljük le a motorolajat és a szűrőt.
Karbantartás 500 üzemóránként, vagy évente
• Hidraulika vonali szűrő, hidraulika olajtartály szellőző szűrő - Cseréljük ki a hidraulika vonali szűrőt és a szellőző szűrőt .
Karbantartás 1000 üzemóránként, vagy évente
• Hidraulika / Hidrosztatika szűrő - Cseréljük ki a hidraulika / hidrosztatika szűrőt.
• Hidraulika olajtartály - Cseréljük ki a hidraulika olajat.
• Véghajtómű (láncszekrény) - Cseréljük ki az olajat.
• Motor szelepek - Állítsuk be a motor szelephézagokat.
Karbantartás kétévente
• Hűtőfolyadék - Cseréljük ki a hűtőfolyadékot.
A karbantartási napló
A rendszeresen elvégzett karbantartás alapvető fontosságú a gép folyamatos működéséhez és üzembiztonságához. A gép várható élettartama is a megfelelő és lelkiismeretes karbantartástól és ápolástól függ. A karbantartási napló a következő információkat tartalmazhatja:
• A gyártó garanciális feltételei
• A kiterjesztett garancia feltételei
• Általános alkatrész irányelvek
• Általános információk
• Első szerviz
• Tervezett karbantartások
• A gép azonosítása
• Hivatalos azonosítás
• A kenő- és üzemanyagok táblázata
• A szerviz alkatrészek jegyzéke
ÜZEMANYAG RENDSZER
Csak tiszta, jó minőségű 2-D fokozatú (nyári) vagy 1-D (téli) fokozatú gázolajat használjunk. A következő ajánlott keverési irányelv megakadályozza az üzemanyag hidegben történő paraffinosodását:
Jellemzően a gépekben alacsony kéntartalmú dízel üzemanyagot kell használni. Az alacsony kéntartalom maximálisan 500 mg/kg (500 ppm) ként jelent. Vannak gépek, ahol nagyon alacsony kéntartalmú üzemanyag is használható. A nagyon alacsony kéntartalom maximálisan 15 mg/kg (15 ppm) ként jelent.
Egyes gépekben biodízellel kevert üzemanyag is használható. A biodízellel kevert üzemanyag
maximálisan 5% biodízelt tartalmazhat az alacsony, vagy a nagyon alacsony kéntartalmú, kőolaj alapú dízel üzemanyaghoz keverve. Ezt a biodízelt rendszerint B5 jelű kevert üzemanyagként árulják. A B5 jelű üzemanyag feleljen meg az ASTM D975 (USA szabvány) vagy az EN590 (EU szabvány) előírásainak. A biodízellel kevert üzemanyag. A biodízel üzemanyag-keveréknek egyedi jellegzetességei vannak, amelyeket meg kell fontolni a használat előtt:
• A hideg időben az üzemanyagrendszer alkatrészei eldugulhatnak, és nehézzé válhat az indítás.
• A biodízel üzemanyag-keverék kitűnő táptalajt nyújt a mikroorganizmusok elszaporodásához és a rendszer elszennyeződéséhez, ami korróziót, vagy az üzemanyagrendszer eltömődését okozhatja.
• A biodízellel kevert üzemanyag alkalmazása az üzemanyagrendszer elemeinek olyan idő előtti meghibásodását okozhatja, mint: eltömődött üzemanyag szűrő és károsodó üzemanyag vezeték.
• Rövidebb karbantartási intervallumok lehetnek szükségesek, például: az üzemanyag rendszer tisztítása, és az üzemanyag szűrők és üzemanyag vezetékek cseréje.
• Az öt százaléknál több biodízelt tartalmazó biodízel üzemanyag-keverékek használata negatív hatással lehet a motor élettartamára, károsíthatja a tömlőket, csővezetékeket, porlasztókat, befecskendező szivattyút, és a tömítéseket.
Tartsuk be a következő utasításokat, ha biodízel üzemanyagot használunk:
• Biztosítsuk, hogy az üzemanyag tartály a lehetőség szerint mindig tele legyen, hogy megelőzzük a nedvesség (víz) kicsapódását az üzemanyagtartályban.
• Ügyeljünk, hogy a tanksapka legyen szorosan zárva.
• A biodízel üzemanyag-keverék könnyen tönkreteheti a festett felületeket; azonnal távolítsuk el a kiömlött üzemanyagot a festett alkatrészekről.
• Az üzemanyag szűrőből naponta engedjük le a vizet a gép használata előtt.
• Soha ne haladjuk meg az olajcserére előírt időtartamot. A meghosszabbított olajcsere időköz motorkárosodással járhat.
• A jármű hosszú idejű tárolása előtt engedjük le az üzemanyag tartályt, töltsük fel biodízel-mentes gázolajjal, öntsünk hozzá üzemanyag-stabilizáló adalékot, és legalább 30 percig járassuk így a motort.
MEGJEGYZÉS: A biodízel üzemanyag hosszú távú stabilitása nem biztosított, ezért azt nem szabad 3 hónapnál hosszabb ideig a járműben hagyni.
Aktualitások
Akciós kanálkörmök
Akciósan vásárolhat tartós, kanálkörmöt rakodókhoz, kotrókhoz. JCB, CATERPILLAR, KOMATSU, NEW HOLLAND, CASE, FIAT-KOBELCO Körömcsavarok, ekecsavarok, anyák, vágóélekhez, dózerekhez.
500HB keménységű vágóélek még ma!
A legjobb minőségű 1 és 2 élű vágóélek.
500HB keménységgel, méretre vágva, igény esetén fúrva és süllyesztve.
Minden géptípusra egyedi gyártással.
Okada 1500 AKCIÓ!!!
Japán 1024Kg-os hidraulikus bontókalapács 2 év garanciával. kedvezményes áron a készlet erejéig
Alumínium rámpák 11t-ig
Kiváló minőségű alumínium rámpák akciós áron CE. minősítéssel, a készlet erejéig.