A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

Munkagép Monitor

Munkagépek több oldalról

facebook youtube rss

A kotrógépek története

 

Anyagmozgatás céljából fejlesztették, hogy talajszinten és az alatti szintekről is hatékonyan tudják mozgatni a földet, köves bányászati anyagokat.  A 19. században megjelent gépek inkább még hegybontók voltak.

Az első berendezések gőzkazán és kötélpályás emelőkarok segítségével növelték az emberi teljesítőképességet.  Azok a gépek, melyek később sínen járó kivitelben készítettek, helyhez kötöttek voltak, de előrehaladásuk a rakodandó anyag felé megoldott volt. (a/102 ábra)

 

(a/102 ábra Menck & Hambrock sínen járó, gőzhajtású kötélpályás hegybontó gép)

A következő korszakalkotó újítást a feltekerhető sín jelentette, amit ma is használunk, mint lánckígyó. A láncra vaslapokat csavaroztak és megalkották a lánctalpas járószerkezetet, ami mozgathatóvá tette a teljes gépet, így kisebb kivitelben akár a városi nagy építkezésekre is eljuttatható volt. (a/103 ábra)

(a/103 ábra Lánctalpas járószerkezeten, kötélpályás hegybontó gép)

A gőzhajtást felváltotta a dízelmotor, melynek a kezelhetősége egyszerűbb a teljesítménye pedig többszöröse volt az elődjének. A kötélpályás mozgatást a hidraulikus gémrendszer váltotta, mely a hatékonyabb munka mellett lehetővé tette többféle munkaeszköz használatát. A kötélpályás munkaeszközök a mai napig alkalmazhatók a tavak kotrására, bányászati tevékenységnél, mélyépítésnél vagy a daruknál. (a/104 ábra)

(a/104 ábra Lánctalpas járószerkezeten, kötélpályás tókotrógép)

(a/104 ábra Lánctalpas járószerkezeten, kötélpályás tókotrógép)

Később, a gumikerekes gépeket már városi alkalmazásra tervezték, ezek károkozás nélkül gyorsan a munkavégzés helyére küldhetők voltak. (a/105 ábra)

 

(a/105 ábra Gumikerekes kotrógép)

A korszerű technológiáknak köszönhetően nem csak a bányákban használjuk a több száztonnás gépeket, hanem az a pár százkilós mini kotrókat, otthonuk szépítésére, akár a kerti tó, sziklakert vagy egy szoba átépítésére. (a/106 ábra)

(a/106 ábra Gumihevederes mini kotró)

Mára már a legtöbb kivitelben, és legnagyobb darabszámban előállított építőipari gép kategóriáról beszélünk. Számtalan méretben gyártott és tucatnyi mechanikus és hidraulikus adaptert használni tudó kotrógép áll rendelkezésünkre. (a/107 ábra)

(a/107 ábra Lánctalpas hegy bontógép, előre néző kanállal)

A felépítésük szerint különböztethetjük meg:

Gumikerekes, gumihevederes, acéllánctalpas, sínen járó, bizonyos típusoknál állítható nyomtáv is elérhető, munkaterülethez megfelelően.

A forgózsámolyos alváz és felépítmény minden gépnél megtalálható. Ezen helyezkedik el az erőforrás a hidraulika rendszer, a kabin, és a gém csatlakozási pontja. A kezelőfülke is többféle kivitelben létezik. Fix rögzített, ez a leg általánosabb. Leszerelhető, kisebb gépeknél alkalmazzák, súly és helytakarékosság céljából. Kiemelhető, (a/108 ábra)

 

(a/108 ábra Átrakó gép, kiemelhető kabinnal)

átrakó gépeknél megszokott kialakítás, jobb rálátást biztosít a munkaterületre. A billenthető (a/109 ábra)

(a/109 ábra Bontógép, billenthető kabinnal)

 kabin pár fokot háta billenthető, hogy a magasban végzett bontási munkákra jobb kilátást biztosítson.

 A gémkialakítás legáltalánosabb fajtája a két tagból álló. 1. tag hajlított alapgém 2. tag, a kanálszár, amire csatlakoztatják a gép irányába néző kanalat, vagy más adaptereket. (a/110 ábra)

(a/110 ábra Kotrógép két tagból álló gémmel)

Hegybontó gépeknél, hasonló gémkialakítás van, kifelé néző kanállal. (a/107 ábra)

Néhány gyártó, az 1. gémtagot mechanikusan hosszabbíthatónak alakítja ki. (a/111 ábra)

 

(a/111 ábra HANOMAG 550 CLC mechanikusan hosszabbítható gém)

A háromtagos gémkialakításnál a 3. a hagyományos kanálszár, az 1. és 2. tag teszi ki a hajlított gémet, de hidraulikusan állítható a nyitási szöge, így amellett hogy magasabbra tud emelni, mélyebb és magához közelebbi munkákat is el tud végezni. (a/112 ábra)

(a/110 ábra Kotrógép három tagból álló gémmel)

 

Teleszkópos alkalmazások is vannak ritka kivitelben. Egy teleszkópos tagból álló alapgém, jellemzően talajszinti munkák végzésére, nem rakodásra használják. Nagyobb számban elterjedt azon 2. tagból álló, melynek 2. tagja teleszkóposan hosszabbítható, kis szállítási méretben, nagyobb távolságban való munkavégzést biztosít. (a/113 ábra)

A hosszúgémes munkagépek is két tagból állnak, de a hosszabb erőkar miatt, lényegesen kisebb adaptereket lehet rá szerelni. (a/114 ábra)

(a/110 ábra Kotrógép teleszkópos gémmel)

 

Átrakó gépek hasonló hosszú gémkialakítással rendelkeznek a nagy hatótávolság érdekében, de a 2. tag legvége párfokos szögben befele van hajlítva, hogy a nyitható kanalak megemelt ürítési állapotban is szabadon mozoghassanak. (a/108 ábra) 

 

 

 

(a/114 ábra Kotrógép hosszú gémmel)

A bontógém az egyik legfiatalabb építőipari kotrógép gémkialakítás. A magas építmények bontásánál alkalmazzák. A három tagból álló gémrendszer, úgy lett kialakítva, hogy a gép egyaránt tudjon a járószinten közvetlenül maga előtt, és 20-30m magasban, 10m-es távolságban is dolgozni. A két hosszú szélső gémtagot akár párhuzamosan is össze lehet zárni, a középső rövid gémtag segítségével. (a/109 ábra)

 A mini kotrók gémkialakítását oldalra elfordítható (a/115 ábra) kialakítással gyártják, hogy keskeny kanállal, közvetlenül a fal mellett párhuzamosan is lehessen ásni. De aki hasonló munkát szeretne nagyméretű géppel végezni, annak 3 tagos gémre is van szüksége, melynek a 2. tagja hidraulikusan oldalra (törhető) elmozdítható elemmel van üzembe állítva.  Ennek az eltolhatósága olyan mértékű, hogy a gép maga mellett tudjon ásni. (a/106, a/116 ábra)

(a/115 ábra Minikotró fordítható gémmel)

 

(a/116 ábra Kotrógép oldalra törhető gémmel)

Elforgatható adapter a kanálszár végén egy hidraulikusan körbeforgatható adapter csatlakozás van, hogy a kanálszártól eltérő szögben is tudjon dolgozni. De az ásás iránya, csat hátrafele, vagy előre megoldott. Elforgatható kanálszárral ez változtatható. A 2. tag és a kanálszár csatlakozásához van beépítve a fordítómű, így a kanálmozgató munkahenger is elfordul. A gép helyváltoztatása nélkül oldalirányba is tud ásni (korlátozott erőleadás). (a/117 ábra)

(a/117 ábra Kotrógép frodítható munkaeszközzel)

Gumikerekes kotróknak egy speciális változata a derékcsuklós kivitel.  A csuklóstag első részére van építve a kabin és a gémrendszer. A második tag foglalja magába az erőforrást, hajtásláncot, farsúlyt, és a hidraulika, jelentős részét. (a/118 ábra)

 

(a/118 ábra Derékcsuklós kotrógép, három tagos gémmel )

Az ásási teljesítménynek meghatározó tényezője az ellensúly mérete és elhelyezése, melyet többféle kivitelben alkalmaznak. Kisebb súly nagyobb erőkarral, ezek a felépítmény elfordulásnál kinyúlnak az alátámasztást biztosító lánctalp területén kívülre. A nagyobb súly kisebb erőkarral, vagy azonos súly magasabbra épített farsúly kialakítással. Minden olyan gépnél ezeket alkalmazzák, melynél szeretnék a felépítményt minden munkafolyamatban a lánctalp területén belül tartani, hogy a szűk helyeken való munkavégzés megoldható legyen. Néhány esetben a gém előrenyújtásánál mechanikusan vagy hidraulikusan hátrébb tolják a farsúlyt. Ennek a megoldásnak fontos szerepe jut abban, hogy azonos teherbírásnál, a gép teljes tömege kisebb lehet. (a/115 ábra)

Nehezen megközelíthető helyeken is szükség lehet kotrógép használatára. Ezeken a területeken speciális járószerkezettel ellátott gépekkel lehet közlekedni és dolgozni. Kerekes és támasztókaros kivitelben vagy ezek kombinálásával gyártják. Minden járószerkezeti elemét külön tudja mozgatni 2 vagy 3 dimenzióban a tökéletes és biztonságos haladás és letalpalás érdekében. (a/119 ábra)

 

(a/119 ábra Menzi Muck munkagép )

A kotrógépek egyik általános hátrányát kiküszöbölni hivatott megoldás, a billenthető felépítmény. Mivel a gém teljes része merőleges a járószerkezetre, így a talajra is csak merőleges árok ásására alkalmas. De ha egy 35°-os emelkedőn szerelnénk keresztbe, - nem lejtőirányba függőleges árkot ásni - az csak billenthető felépítménnyel oldható meg. A járószerkezet és a forgózsámoly közé egy forgócsap, és egy hidraulikus elmozdító egység van beépítve, hogy elbillenthesse a teljes felépítményt. (a/120 ábra)

 (a/120 ábra Billenthető felépítményes minikotró)