A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. Részletes leírás

Munkagép Monitor

Munkagépek több oldalról

facebook youtube rss

Csúszó kormányzás

          Ezt a kormányzási módszert mobil, kisméretű kotrógépeknél, rakodógépeknél használják. Ennek a kormányzásfajtának előnye, hogy kis helyet foglal el a gépben, sőt a kormányzás lényegében a hajtás. A hidaknál a kevés mozgó alkatrész miatt egyszerű felépítése miatt nagy teherbírásra képes. Nincs széles kerékjárat, a kerekek elfordulásához.

Működési elv:

A gép jobb és bal oldali haladómű oldalanként egy egységet képez. (a/101 ábra) Oldalanként a kerekek hajtására egy-egy kétirányú hidromotor szolgál. A motor pedig lánchajtáson keresztül össze van kötve az oldalán lévő mind a két kerékkel (a/102 ábra)

 042422-bjacg.jpg

 (a/101 ábra) Oldalankénti hajtómű láncrendszere, csúszó-kormányzású gépeknél

Hajtáslánc fő részei: kétirányú hidromotor (10), rögzítő csavar (11), lassító hajtómű (8), lánc (2), lánckerék (1), féltengely (3), ék (5), kerékagy (6), tőcsavar (4)

 

 (a/102 ábra) Csúszó-kormányos gépek oldalanként hajtáslánc felépítése.

 

A két hidromotort egy-egy ferdetárcsás axiáldugattyús szivattyú hajtja (Ezek egy tengelyen vannak, ezért fordulatszámuk megegyezik.), melyek ferdetárcsáinak szöghelyzetét a vezető befolyásolja direkt módon a vezetőfülkében lévő két botkormánnyal, vagy aktuátor motoros joystick vezérléssel. Az hidromotorok folyadéknyelése állandó, a szivattyúk folyadékszállítása pedig a ferdetárcsák szöghelyzetétől függ. (a/103 ábra)

Szivattyú (1) fő részei: Szivattyú ház (10), fedél (12), tömítés (21), Axiál dugattyú egységek (3,4), csapágy (22), kapcsoló hüvely (9), helyzetérzékelő (27), vezérlő egységek (5,6), szabályozó modulok (2), csavar (18)

 

 (a/103 ábra) Csúszó-kormányos gépek szivattyújának felépítése.

 

Ha előre akarjuk indítani a gépet, a botkormányt előre kell tolni, ennek hatására a tárcsák szöghelyzete az alap 0-ról megnő, a szivattyú elkezd szállítani, a motor ennek hatására elkezd forogni, és a gép elindul előre. Ha hátrafele akarunk közlekedni, akkor a botkormányokat hátra kell húzni. A tárcsák szögelfordulása (és így a szivattyú folyadékszállítása) arányos a botkormány elmozdításának mértékével, így a haladómű sebessége is. Ha balra szeretnénk kanyarodni, a bal oldali botkormányt kevésbé kell kitéríteni, mint a jobb oldalit, így a bal oldali szivattyú kevesebb olajat szállít, mint a jobb, ezért a bal oldali haladómű sebessége kisebb lesz, mint a jobbé, a baloldal elmarad a jobbhoz képest, bekövetkezik a kanyarodás. Jobbra történő kanyarodáskor a jobb oldali botkormányt kell kevésbé előrenyomni. Megoldható ezzel a kormányzással a helyben történő megfordulás. Nem kell mást tenni, mint az egyik botkormányt előrenyomni, a másikat hátrahúzni, és a gép elkezd egy helyben forogni.

Ha a hajtás kiesik, a haladómű leáll, így a kormányzás is lehetetlenné válik, ezért ezt a géptípust vontatni nem lehet. A kormányzás közben fennálló állandó abroncssúrlódás miatt nevezik csúszó kerekes, vagy csúszó kormányzású gépeknek. Ennek a sajátos abroncs igénybevételnek nehéz eleget tenni, sok gyártó készít olyan abroncsokat, melyek alkalmasak üzemeltetésre, de vannak erősebb és gyengébb felépítésű termékek. Nehéz megoldani, hogy minden terepre megfelelő mintázatú, anyagszerkezetű abroncs legyen használatban.